Tekengebied 1
Elk boek heeft een verhaal
BLOG: De promotie van je boek: zo pak je het aan!

BLOG: De promotie van je boek: zo pak je het aan!

Niet iedere schrijver schuift aan bij De Wereld Draait Door. En niet iedere schrijver kan teren op eerder geschreven bestsellers. Maar hoe promoot je dan succesvol je nieuwste boek aan het grote publiek? 

Wie denkt dat een goed boek zichzelf verkoopt, heeft het helaas mis. Een sprekend voorbeeld hiervan is het boek Godin, held geschreven door Gustaaf Peek. Peek schreef al drie romans  die de pers lovend ontving, maar nauwelijks verkocht werden. Pas toen De Wereld Draait Door zijn vierde roman, Godin, held, tot boek van de maand koos, werd Nederland zich bewust van het bestaan van deze getalenteerde auteur.  

Betekent dat dat zonder een TV programma jouw boek kansloos is? Zeker niet. Hoe beter jouw boek is, hoe groter de kans dat het onder de aandacht van je lezerspubliek komt. Maar kwaliteit alleen is niet voldoende. Want voordat jouw boek zichzelf kan verkopen, moeten mensen wel weten dat het er ís. 

Hoe pak je de promotie van je boek goed aan? 

Ook als je je boek bij een uitgeverij hebt ondergebracht, is er nog werk aan de winkel. Hoe pak je dat aan? Ik geef je een aantal tips:

1.    Waar zit jouw beoogde publiek? 
Voor wie schrijf je het boek en waarom? Wat weet je van deze mensen? Welke hobby’s hebben ze? Welke tijdschriften lezen ze? Welke websites en Facebookpagina’s bezoeken ze? In welke community zijn ze te vinden? 
Maak aan de hand daarvan een lijst van de online en offline kanalen waar je doelgroep zit. Bedenk hoe je jezelf op die plekken zichtbaar maakt. Bijvoorbeeld:
-    een artikel schrijven voor de (lokale) kranten of voor een tijdschrift 
-    korte blogs of berichten in de Facebookgroepen posten
-    een lezing of workshop  geven over het onderwerp van je boek  in culturele centra, bibliotheken of andere locaties waar je publiek vaak komt 

2.    Zorg dat je doelgroep jou kan vinden
Heb jij je doelgroep via online en offline kanalen eenmaal gevonden, dan is het belangrijk dat ze ook jou kunnen vinden. Dat ze weten hoe ze je kunnen bereiken als ze geïnteresseerd zijn in jouw verhaal. 
Maak bijvoorbeeld een webpagina en zorg voor een eigen Facebookpagina, Twitteraccount en LinkedIn pagina. Lezers kunnen eenvoudig contact met je opnemen én mensen kunnen jou als auteur beter leren kennen. Bijvoorbeeld door regelmatig video’s, berichten en blogs te plaatsen waarin je vertelt waar je mee bezig bent en waar jouw boek over gaat. 

3.    Begin met boekpromotie als je nog aan het schrijven bent
Het opbouwen van een lezerspubliek kost tijd. Het is een utopie te denken dat mensen gelijk naar de winkel rennen als ze over je horen. Ze willen je eerst leren kennen en zich betrokken voelen bij jou en jouw verhaal. Daarmee creëer je fans. En daarvoor moeten ze je eerst een aantal keer zijn tegengekomen, bijvoorbeeld door berichten op de sociale media. Neem ze mee in jouw schrijfproces. Vertel waar je mee bezig bent, laat af en toe wat van je werk lezen. Korte previews. Hoe meer tips van de sluier je oplicht, hoe nieuwsgieriger mensen worden. 

4.    Maak gebruik van je netwerk
De meest eenvoudige manier om je boek in de spotlights te zetten is te beginnen in je eigen netwerk. Laat collega’s, zakenpartners, vrienden, familie en bekenden weten waar je mee bezig bent en vraag of ze jouw boek onder de aandacht willen brengen. Kijk of je iemand kent bij een (lokale) boekhandel, dagblad, radio- of tv omroep en vertel hen over je boek. 

5.    Organiseer een spetterende boekpresentatie!
Een boekpresentatie is niet alleen een feestelijke manier om de geboorte van je boek te vieren, maar geeft je ook de kans om de mensen in jouw netwerk te laten kennismaken met jouw werk. Bovendien is het voor de (regionale) pers vaak aanleiding om een persbericht of artikel in de (lokale) media te plaatsen en daarmee creëer je nog meer publiciteit. 

6.    Maak een planning 
Laten we eerlijk zijn: een boek schrijven vraagt al veel aandacht, tijd en energie. En dan moet je ook nog je boek promoten. Dat is een flinke klus. Wat helpt is om het voor jezelf overzichtelijk te maken. Maak een plan en een tijdschema waarin je aangeeft wat je wanneer gaat doen. Wanneer je een blog op je website plaatst bijvoorbeeld, op welke dag je  een video op je Facebookpagina plaatst of wanneer je een persbericht uitstuurt naar  de lokale krant. Zo weet je zeker dat je op tijd de juiste media inschakelt en bovendien geeft het je de rust om je activiteiten (zoals bijvoorbeeld de boekpresentatie) goed voor te bereiden. 
 

Wees niet te bescheiden. Als je trots bent op je boek, mag de wereld dat best weten. Tenslotte schreef je het voor je publiek, nietwaar? 

Wil je meer weten over het uitgeven en promoten van jouw boek, neem dan gerust contact met me op via deze link.
 

Lees of bekijk ook:

Je autobiografie schrijven en publiceren, waarom zou je dat eigenlijk doen?
Waarom een boek een zwaai geeft aan het ondernemerschap
Mijn autobiografie. Die leest toch helemaal niemand. Of wel soms?
 

 

 

Reactie

Onlangs heb ik de Masterclass Autobiografie schrijven bij Hedwig van Lier gevolgd. Ik heb veel geleerd. Hedwig heeft passie voor haar vak. Dat weet ze met enthousiasme over te brengen. Zeer de moeite waard.
Gerda Mertens