Je hebt een mooi idee. Een goed, gedegen plan voor een informatief boek. Misschien bent je zelfs aan het schrijven. Maar welke waarde heeft je werk en is het publicabel?
Om tot een beslissing tot uitgave te komen stelt een uitgever zich altijd een aantal vragen. Aan de hand van deze vijf vragen kan je ook zelf bepalen of jouw idee levensvatbaar is.
Hierbij gaat het niet om de doelstellingen voor jezelf (bijvoorbeeld: mijn expertise tonen, naamsbekendheid krijgen, nieuwe klanten werven) maar dat wat je bij de ander of in de maatschappij teweeg wilt brengen. Wil je mensen overtuigen van het nut van dagelijks sporten? Oosterse filosofie ontdoen van het zweverige imago? Laten zien dat een glutenvrij dieet behalve gezond ook heel lekker kan zijn?
Hoe duidelijker het antwoord is dat je op deze vraag kan geven, hoe groter de kans is dat je boek publicatiewaarde heeft.
Probeer de doelgroep daarbij zo precies mogelijk te specificeren en af te bakenen. Hoe specifieker je de doelgroep formuleert, hoe groter de kans dat je deze kan bereiken. En hoe groter dan ook dus de kans op succes na publicatie van je boek.
Dus niet: liefhebbers van astrologie. Of: mensen die gezond willen leven. Maar wel: vrouwen van 40+ met een HBO denkniveau, die op zoek zijn naar een zinvol leven en astrologie daarbij als hulpmiddel willen gebruiken. Of: mannen van 50+ die gezond zijn maar wel merken dat zij en hun lichaam ouder worden en op zoek zijn naar manieren om fit te blijven.
Met andere woorden: Wie ‘zit erop te wachten’ en waarom? Behandel je een onderwerp dat actueel is en nu in de belangstelling staat, of is je boek juist een lang verwacht overzichtswerk van al langer spelende kwesties? Is er bijvoorbeeld door het toenemend gebruik van de sociale media behoefte aan een boek dat laat zien hoe je de nadelige gevolgen ervan kunt vermijden? Zijn er steeds meer mensen die een zittend bestaan leiden waardoor hun gezondheid in gevaar komt?
Het antwoord op deze vraag laat zien of je boek aanhaakt bij de huidige tijdsgeest.
Een boek heeft een grotere kans van slagen wanneer het in een behoefte voorziet. De behoefte aan een gezonder lichaam bijvoorbeeld, of meer rust in het hoofd. Aan een praktische toepassing van Oosterse denkwijzen, aan houvast bij het overweldigend aanbod van sociale media, of aan een andere, meer vriendelijke manier van het opvoeden van kinderen.
Met andere woorden: wat maakt jouw boek anders dan alle andere die al verschenen zijn? Heb je een eigen invalshoek? Is je boek praktischer en toegankelijker geschreven? Integreer je verschillende onderwerpen op een geheel eigen manier?
Lees of bekijk ook:
Wil jij ook ooit nog eens je autobiografie schrijven?
Durf jij je schrijfambities te voeden?
Je autobiografie schrijven en publiceren: waarom zou je dat eigenlijk doen?
Vijf goede redenen om een boek te schrijven over je vakgebied!
Een boek schrijven? Waarom het voorbereidende werk zo belangrijk is!
De vijf belangrijkste dingen die je over je toekomstige lezer moet weten!
Schrijfdiscipline: zo vind je tijd om te schrijven.
Zes tips om je eigen schrijfstem te vinden.
Meer weten over het schrijven van een boek? Download mijn gratis ebooks:
‘In vijf stappen naar een commercieel succesvol boek’.
‘Je levensverhaal schrijven in acht stappen’.
Reactie
Gerrel Wissink