Tekengebied 1
Elk boek heeft een verhaal
BLOG: Een boek schrijven? Waarom het voorbereidende werk zo belangrijk is.

BLOG: Een boek schrijven? Waarom het voorbereidende werk zo belangrijk is.

Kijk jij ook zo graag naar kookprogramma’s? Heel Holland Bakt, Masterchef, The Great British Bake Off. Mijn favoriete onderdeel is die waarbij de deelnemers aan de hand van een recept een zeer ingewikkeld gerecht in elkaar moeten draaien. En dat allemaal binnen een tijdslimiet. 
Zo’n ingewikkeld gerecht moet je natuurlijk vóórbereiden. Rustig het recept doorlezen, kijken welke ingrediënten je nodig hebt, wanneer je de oven aan moet zetten zodat hij op tijd opgewarmd is. 
Er is altijd iemand die dit voorbereidende werk overslaat en meteen de potten en pannen op het vuur zet. Ik wéét al wat er dan gaat gebeuren. En ja hoor! Halverwege gaat het mis…

Waarom het voorbereidende werk zo belangrijk is.
Hetzelfde zie ik vaak gebeuren bij het schrijven van een boek. Iemand heeft een idee of een unieke visie op zijn of haar vakgebied. En begint meteen met schrijven. Maar halverwege het traject gaat het mis: ze krijgen steeds weer nieuwe invallen waardoor ze voortdurend moeten herschrijven, weten eigenlijk niet goed wie hun doelgroep is of beginnen ineens te twijfelen over de invalshoek. 
Dat komt doordat zij, net als de koks in de kookprogramma’s, het voorbereidende werk niet hebben verricht. 

Het voorbereidende werk: het schrijven van een boekconcept.
Een recept geeft houvast tijdens het koken. Op dezelfde manier geeft een boekconcept je houvast tijdens het schrijven. Een boekconcept is als het ware een ‘bouwplan’ voor je boek.  Het boekconcept zorgt ervoor dat je tijdens het schrijven niet voor verrassingen komt te staan of dat je halverwege vastloopt. 

Hoe ziet een boekconcept eruit?
Een boekconcept bestaat uit vijf onderdelen: 

  1. De achtergrond van het boek. Hierbij geef je aan wat de visie of filosofie is die in jouw boek naar voren komt. Waarom wil je het gaan schrijven en wat maakt jouw benadering anders dan anderen?
  2. De markt. Bij dit onderdeel geef je een omschrijving van de doelgroep (voor wie ga je het schrijven?), de reden tot publicatie (waarom is het belangrijk dat je boek er komt?), de concurrentie (welke titels zijn er al over hetzelfde onderwerp verschenen?), de ‘Unique Selling Points’ (wat maakt jouw boek anders?).
  3. De uitvoering. Hoe wil je het materiaal gaan presenteren? Wil je illustraties, voorbeelden, oefeningen, praktijkvoorbeelden in je boek opnemen? 
  4. De auteur. Wat is jouw professionele achtergrond en wat maakt jou geschikt om over dit onderwerp te schrijven?
  5. Het boek in kort bestek. Noteer de (werktitel), maak een inhoudsopgave en geef een korte omschrijving van de inhoud van het boek.

Zorg voor houvast tijdens het schrijven. Maak van te voren een boekconcept!

Meer weten over het schrijven van een boekconcept? Download mijn gratis ebook ‘In vijf stappen naar een commercieel succesvol boek’.

 

Lees of bekijk ook:

Vijf goede redenen om een boek te schrijven over je vakgebied

Een boek schrijven over je vakgebied? Zorg voor een knallende inleiding

Jouw boek in de boekhandel: dit is wat je moet weten

De vijf belangrijkste dingen die je over je toekomstige lezer moet weten

 

 

Agenda

Er zijn geen activiteiten gepland.

Reactie

Hedwig is een fantastische schrijfcoach. Dankzij haar advies en betrokkenheid hielp ze me het lastige onderwerp waar ik over schrijf te ontrafelen en het boek stap voor stap op te bouwen. Dit heeft voor mij geleid tot een prachtig boekcontract!
Brigitte Ars