Tekengebied 1
BLOG: Zó maak je een goede inhoudsopgave!

BLOG: Zó maak je een goede inhoudsopgave!

Je kent de term vast wel. De elevator-pitch. In de tijd dat je met de lift van beneden naar de bovenverdieping gaat, overtuig je de ander van de toegevoegde waarde van je product of dienst. Dat duurt zo’n 60 seconden. Wist je dat de aankoopbeslissing voor je businessboek ongeveer net zo lang duurt? Dat betekent dat een potentiële lezer snel moet kunnen zien welke waarde jouw businessboek voor hem of haar heeft. Een goede inhoudsopgave is daarbij essentieel.

Waarom is een inhoudsopgave zo belangrijk? 

Een eerste indruk maak je maar één keer. Dat geldt niet alleen voor jou als persoon, maar ook voor jouw boek. En het eerste wat de lezer doet als hij jouw boek in handen heeft is het openslaan om te zien wat er instaat. De inhoudsopgave geeft in het kort weer waar jouw boek over gaat, welke onderwerpen er aan de orde komen en hoe je betoog is opgebouwd. Daarmee kan hij in één oogopslag zien of het aansluit bij zijn behoeftes of interesses. 

Maar wacht even: zijn de omslag, titel en achterflaptekst daar dan niet voor bedoeld? 

De omslag, titel en achterflaptekst zijn vooral bedoeld om de aandacht van de lezer te trekken. Ze geven een indruk waar jouw boek over gaat. Als de lezer in dat onderwerp geïnteresseerd is, zal hij jouw boek van de plank pakken en het openslaan om te bekijken wat je over dat onderwerp te vertellen hebt. En dan valt zijn oog meteen op de inhoudsopgave. 

Wat is een goede inhoudsopgave?

Een goede inhoudsopgave laat zien in welke behoefte jouw boek voorziet, welk probleem het adresseert en welke oplossingen het daarvoor biedt. Aan de hand daarvan bepaalt de lezer of jouw boek voor hem of haar waarde heeft en of het de moeite waard is om het aan te schaffen. 

Hoe maak je een goede inhoudsopgave? 

Stap 1.
Pak een groot wit vel en noteer in willekeurige volgorde alle onderwerpen die je in je boek aan de orde wilt laten komen.
Voorbeeld: 
Mijn boek gaat over vitaliteit.
De onderwerpen die ik aan de orde wil laten komen zijn: 

  1. Verleidingen
  2. Hardnekkige gewoontes
  3. De fysiologie van het lichaam
  4. Eten is een sociaal gebeuren. 

Stap 2.
Vertaal ieder onderwerp naar een probleem die de lezer ervaart: 

  1. Overal is eten
  2. Gewoontes zijn moeilijk te veranderen
  3. Wat ik ook doe, ik val niet af
  4. Bij verjaardagen en feestjes ga ik overstag. 

Stap 3.
Vertaal ieder probleem naar een lezersbelofte. Een lezersbelofte formuleer je als volgt: 
Als je dit hoofdstuk leest dan weet je:

  1. Waarom het zo moeilijk is om verleidingen te weerstaan
  2. Waarom gewoontes zo moeilijk zijn te veranderen
  3. Waarom je lichaam in de spaarstand raakt
  4. Waarom de sociale druk om te eten zo groot is

Stap 4.
Combineer het probleem dat de lezer ervaart met de belofte die je aan de lezer doet tot één hoofdstuktitel: 

  1. Overal is eten – Waarom het zo moeilijk is om verleidingen te weerstaan
  2. Gewoontes zijn moeilijk te veranderen - Hoe gewoontes ingesleten raken
  3. Wat ik ook doe, ik val niet af - Waarom het lichaam in de spaarstand raakt
  4. Bij verjaardagen en feestjes ga ik overstag - Waarom de sociale druk om te eten zo groot is


Een goede inhoudsopgave prikkelt de lezer, maakt hem nieuwsgierig en laat hem in één oogopslag zien wat hij aan jouw boek heeft.


Meer weten over het schrijven en publiceren van je boek? Kijk dan ook eens de gratis e-books

 

Lees of bekijk ook:

Vijf goede redenen om een boek te schrijven over je vakgebied!

Een boek schrijven over je vakgebied? Zorg voor een knallende inleiding!

Voorwoord en inleiding: wat is het verschil?

Proeflezers inschakelen: is dat wel verstandig?

Een boek schrijven: waarom het voorbereidende werk zo belangrijk is.


 

Reactie

Hedwig heeft ons de handvatten gegeven om op te schrijven wat we wilden vertellen. Ze reageert snel en blijft meedenken. Hierdoor hebben wij nu een boek in handen dat onze verwachtingen ver heeft overtroffen.
Gerie Schrijver